Prof. Dr. Juliana Raupp

Foto_Ausschnitt_VD_heller

Organizational Communication

Professor

Address Garystr. 55
Room 281
14195 Berlin
Telephone +49-30-838-57-820/-880
Fax +49-30-838-57732
Email OrgaKomm@PolSoz.FU-berlin.de

Office hours

Consultation hour:  Wednesday 14-15.30 h - please contact the office in advance: orgakomm@polsoz.fu-berlin.de

Juliana Raupp is professor of Organizational Communication at the Institute for Media and Communication Studies, Free University of Berlin, since 2006. She studied Communication Science and Political Science at the University of Amsterdam, and then worked as communication consultant, as lecturer in public relations professional education and as scientific assistant. She earned her PhD at the Free University of Berlin in 2000. From 2004 to 2006 she was investigator in a DFG-research project on political polling within and guest lecturer at the universities of Zürich (CH), Fribourg (CH) and Paris XII (F).

WS 2016/17

SS 2016

WS 2015/16

  • Organizational Communication
  • Political Communication
  • Social Network Analysis
  • Crisis Communication
  • Media Relations
  • Evaluation Research

Monographs and Editions

Raupp, J., Jarolimek, S., & Schultz, F. (Eds.) (2010). Handbuch CSR. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, disziplinäre Zugänge und methodische Herausforderungen. Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J., & Vogelgesang, J. (2009). Medienresonanzanalyse. Eine Einführung in Theorie und Praxis. Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2007). Politische Meinungsforschung. Die Verwendung von Umfragen in der politischen Kommunikation. Konstanz: UVK.

Raupp, J., & Klewes, J. (Eds.). (2004). Quo vadis Public Relations? Auf dem Weg zum Kommunikationsmanagement: Bestandsaufnahme und Entwicklungen. Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2001). Kunstöffentlichkeit im Systemvergleich Selbstdarstellung und Publikum der Nationalgalerien im geteilten Berlin. Berlin: Lit Verlag.

Baerns, B., & Raupp, J. (Eds.). (2000). Information und Kommunikation in Europa: Forschung und Praxis: Transnational Communication in Europe. Berlin: Vista.

 

Journals

Raupp, J., & Kocks, J. N. (2016). Zwischen Anpassung und Kontinuität: Die Beziehungen zwischen politischer Pressearbeit und Journalismus im Zeitalter von Social Media. ZPB – Zeitschrift für Politikberatung 7/2015(3). doi: 10.5771/1865-4789-2015-3-100

Raupp, J. (2014). Social agents and news media as risk amplifiers: a case study on the public debate about the E. coli outbreak in Germany 2011. Health, Risk & Society, 16(6), 565-579. doi:10.1080/13698575.2014.950203

Kocks, J. N., & Raupp, J. (2014). Rechtlich-normative Rahmenbedingungen der Regierungskommunikation – ein Thema für die Publizistik- und Kommunikationswissenschaft? Publizistik, 59(3), 269-284. doi: 10.1007/s11616-014-0205-5

Raupp, J., & Hoffjann, O. (2012). Understanding strategy in communication management. Journal of Communication Management, 16(2), 146-161. Raupp, J., & Hoffjann, O. (2012). Understanding strategy in communication management. Journal of Communication Management, 16(2), 146-161. doi: 10.1108/13632541211217579

Raupp, J. (2011). Organizational communication in a networked public sphere. SCM Studies in Communication/Media 0(1), 73-93.

Jarolimek, S., & Raupp, J. (2011). Verantwortung und Nachhaltigkeit in Theorie und Empirie. Eine Synopse des Forschungsstands und Anschlussmöglichkeiten für die Kommunikationswissenschaft. Medien Journal: Zeitschrift für Kommunikationskultur, 35(1), 16-29.

Schultz, F., & Raupp, J. (2010). The social construction of crises in governmental and corporate communications: An inter-organizational and inter-systemic analysis. Public Relations Review, 36(2), 112-119. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2009.11.002

Hoffmann, J., & Raupp, J. (2006). Politische Personalisierung. Publizistik, 51(4), 456-478. doi: 10.1007/s11616-006-0240-y

Raupp, J., & van Ruler, B. (2006). Trends in public relations and communication management research: A comparison between Germany and The Netherlands. Journal of Communication Management, 10(1), 18-26. doi:10.1108/13632540610646346

Chapters

Raupp, J. (2017). Public Relations: Media Effects. In P. Rössler, C. A. Hoffner, & L. van Zoonen (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects. Wiley Online Library: John Wiley & Sons, Inc. doi:10.1002/9781118783764.wbieme0132

Raupp, J. (2017). Strategische Wissenschaftskommunikation. In H. Bonfadelli, B. Fähnrich, C. Lüthje, J. Milde, M. Rhomberg, & M. S. Schäfer (Eds.), Forschungsfeld Wissenschaftskommunikation (pp. 143-163). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

Raupp, J., & Kocks, J. N. (2016). Theoretical approaches to grasp the changing relations between media and political actors. In G. Vowe & P. Henn (Hg.), Political Communication in the Online World. Theoretical Approaches and Research Designs (pp. 133-147). New York, NY, London: Routledge.

Kocks, J. N., & Raupp, J. (2016). Flesh and Bone or the Integration of Perspectives in Social Network Analysis. In G. Vowe & P. Henn (Hg.), Political Communication in the Online World. Theoretical Approaches and Research Designs (pp. 248-261). New York, NY, London: Routledge.

Raupp, J. (2015). Strategizing risk communication. In D. Holtzhausen & A. Zerfaß (Eds.), The Routledge Handbook of Strategic Communication (S. 520-532). New York: Routledge.

Kocks, J. N., Raupp, J & Schink, C. (2015). Staatliche Öffentlichkeitsarbeit zwischen Distribution und Dialog: Interaktive Potentiale digitaler Medien und ihre Nutzung im Rahmen der Außenkommunikation politischer Institutionen. In R. Fröhlich & T. Koch (Eds.), Politik – PR – Persuasion. Strukturen, Funktionen und Wirkungen politischer Öffentlichkeitsarbeit (pp. 71-87). Wiesbaden: Springer VS

Drews, J. & Raupp, J. (2015). Kommunikation? - Aber sicher! Onlinevermittelte Krisenkommunikation und ihre Auswirkungen auf Journalismus, Bevölkerung und Organisationen. In S. Steiger, J. Schiller & L. Gerhold (Eds.), Sicherheitsforschung im Dialog. Beiträge aus dem Forschungsforum Öffentliche Sicherheit (pp. 51-72). Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften

Raupp, J. (2015). Determinationsthese. In R. Fröhlich, P. Szyszka, & G. Bentele (Eds.), Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln (Vol. 3, pp. 305-317). Wiesbaden: Springer Fachmedien.

Raupp, J., & Völker, D. (2014). Was ist strategisch am strategischen Framing? Eine Untersuchung zur Gestaltung von Frame-Elementen am Beispiel der Regierungskommunikation in der Finanzkrise. In F. Marcinkowski (Ed.), Framing als politischer Prozess. Beiträge zum Deutungskampf in der politischen Kommunikation (pp. 127-142). Baden-Baden: Nomos.

Raupp, J. (2014). Krisenkommunikation und Media Relations. In A. Thießen (Ed.), Handbuch Krisenmanagement (pp. 175-193). Wiesbaden: Springer Fachmedien

Raupp, J., & Wimmer, J. (2013). PR und Öffentlichkeit: ein Theorie-Import/Export. In O. Hoffjann & S. Huck-Sandhu (Eds.), UnVergessene Diskurse. 20 Jahre PR- und Organisationskommunikationsforschung (pp. 297-314). Wiesbaden: Springer VS.

Raupp, J., & Dan, V. (2013). Wirkungsforschung in der strategischen Organisationskommunikation. In W. Schweiger & A. Fahr (Eds.), Handbuch Medienwirkungsforschung (S. 353-367). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Raupp, J. (2012). Medien und (Un-)Sicherheit. In L. Gerhold & J. Schiller (Eds.), Perspektiven der Sicherheitsforschung. Beiträge aus dem Forschungsforum öffentliche Sicherheit (pp. 97-112). Frankfurt/Main et al.: Peter Lang.

Raupp, J. (2011). The concept of stakeholders and its relevance for CSR communication. In O. Ihlen; J. Bartlett, & S. May (Eds.), Handbook of Communication and Corporate Social Responsibility (pp. 276-294). Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Raupp, J. (2010). Wie Journalisten an Informationen kommen: Informationsquellen. In Bundeszentrale für Politische Bildung (Ed.), Informationen zur politischen Bildung 309, Sonderheft Massenmedien (pp. 48-51). Bonn.

Raupp, J. (2010). Die Legitimation von Unternehmen in öffentlichen Diskursen. In J. Raupp; S. Jarolimek, & F. Schultz (Eds.), Handbuch CSR. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, disziplinäre Zugänge und methodische Herausforderungen (pp. 97–114). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J., Jarolimek, S., & Schultz, F. (2010). Corporate Social Responsibility als Gegenstand der Kommunikationsforschung. In Raupp, J., Jarolimek, S., & Schultz, F. (Eds.), Handbuch CSR. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, disziplinäre Zugänge und methodische Herausforderungen (pp. 9-18). Wiesbaden: VS Verlag.

Jarolimek, S., & Raupp, J. (2010). Zur Inhaltsanalyse von CSR-Kommunikation. Materialobjekte, methodische Herausforderungen und Perspektiven. In J. Raupp; S. Jarolimek, & F. Schultz (Eds.), Handbuch CSR. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, disziplinäre Zugänge und methodische Herausforderungen (pp. 499–516). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2010). Verbandskommunikation aus der Perspektive der Agenturtheorie und der Netzwerkforschung. In O. Hoffjann & R. Stahl (Eds.), Handbuch Verbandskommunikation (pp. 81–93). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2009). Medialisierung als Parameter einer PR-Theorie. In U. Röttger (Ed.), Theorien der Public Relations: Grundlagen und Perspektiven der PR-Forschung (2., aktualisierte Aufl., pp. 265-284). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Raupp, J. (2009). Wie professionell ist die PR-Beratung? Ein Beitrag zu Stand und Perspektiven der Professionalisierungsdebatte in der PR-Forschung. In U. Röttger & S. Zielmann (Eds.), PR-Beratung. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (pp. 173–186). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Raupp, J. (2008). Evaluating Strategic Communication: Theoretical and Methodological Requirements. In A. Zerfaß; B. van Ruler, & K. Sriramesh (Eds.), Public Relations Research: European and International Perspectives (pp. 179–192). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2008). Determination Theory in Public Relations. In W. Donsbach (Ed.), The International Encyclopedia of Communication (pp. 1222–1226). Malden, MA, Oxford: Blackwell.

Raupp, J. (2008). Der Einfluss von Wissenschafts-PR auf den Wissenschaftsjournalismus. In H. Hettwer; M. Lehmkuhl; H. Wormer, & F. Zotta (Eds.), WissensWelten. Wissenschaftsjournalismus in Theorie und Praxis (pp. 379–392). Gütersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung.

Raupp, J. (2008). Determinationsthese. In G. Bentele; R. Fröhlich, & P. Szyszka (Eds.), Handbuch der Public Relations: Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln (2. Ed., pp. 192–208). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2007). Demoskopie als Instrument der Interessenvermittlung. In O. Jarren; D. Lachenmeier, & A. Steiner (Eds.), Entgrenzte Demokratie? Herausforderungen für die politische Interessenvermittlung (pp. 247–261). Baden-Baden: Nomos.

Raupp, J. (2007). Die Bedeutung von politischer Kommunikation im Kontext nationaler und europäischer regulatorischer Herausforderungen. In T. Ellerbeck & K. Siebenhaar (Eds.), Vernetzte Welt - Veränderungen der Kommunikation durch neue Medien und Mobilfunk (pp. 79–94). Berlin: B&S Siebenhaar.

Raupp, J. (2006). Kumulation oder Diversifizierung? Ein Beitrag zur Wissenssystematik der PR-Forschung. In K. Pühringer & S. Zielmann (Eds.), Vom Wissen und Nicht-Wissen einer Wissenschaft (pp. 21–50). Berlin: Lit Verlag.

Raupp, J. (2006). Zwei Welten, aber ein Ziel – Das Verhältnis zwischen Journalismus und Meinungsforschung aus Sicht der Akteure. In S. Weischenberg; M. Beuthner, & W. Loosen (Eds.), Medienqualitäten. Öffentliche Kommunikation zwischen ökonomischem Kalkül und Sozialverantwortung (pp. 329–343). Konstanz: UVK.

Raupp, J. (2005). Determinationsthese. In G. Bentele, R. Fröhlich, & P. Szyszka (Hg.), Handbuch der Public Relations (S. 192–222). Wiesbaden.

Raupp, J. (2004). Berufsethische Kodizes als Konfliktvermeidungsprogramme – PR-Kodizes und Pressekodizes im Vergleich. In K.-D. Altmeppen, U. Röttger, & G. Bentele (Eds.), Schwierige Verhältnisse (ss. 181–195). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2004). The Public Sphere as a Central Concept of PR. In B. van Ruler & D. Vercic (Eds.), Public Relations and Communication Management in Europe. A Nation-by-Nation Introduction to Public Relations Theory and Practice (pp. 309–316). Berlin, New York: Mouton de Gruyter.

Raupp, J. (2004). Kommunikationsraum Europa? Die Kommunikationsstrategie zur EU-Osterweiterung und die Konstitution einer europäischen Öffentlichkeit. In J. Raupp & J. Klewes (Eds.), Quo vadis Public Relations? (pp. 223–237). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2004). Medialisierung von Politik durch politische PR. In U. Röttger (Ed.), Theorien der PR (pp. 217–237). Wiesbaden: VS Verlag.

Raupp, J. (2003). Information, Instrumentalisierung, Reflexion: die widerspruchsvolle Verwendung von Umfragen in der Wahlberichterstattung. In C. Holtz-Bacha (Ed.), Die Massenmedien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2002 (pp. 116–137). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Raupp, J. (2003). PR als Rezipient – Zum Einfluss massenmedialer Berichterstattung auf politische Organisationen. In W. Donsbach & O. Jandura (Eds.), Chancen und Gefahren der Mediendemokratie (pp. 97–108). Konstanz: UVK.

Raupp, J. (1999). Zwischen Akteur und System. Akteure, Rollen und Strukturen von Öffentlichkeit. In P. Szyszka (Ed.), Öffentlichkeit. Diskurs zu einem Schlüsselbegriff der Organisationskommunikation (pp. 113-130). Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.