Vivien Benert, M.A.

Vivien Benert_Portrait
Image Credit: David Ausserhofer (2019)

Division Communication Theory and Media Effects

Institute for Media and Communication Studies

Department of Political and Social Sciences

Researcher

Address
Garystr. 55
Room 163
14195 Berlin

Office hours

Winter term 2019/20: Fridays, 4-5 pm

(Please make an appointment via email beforehand!)

  • Since February 2018: Researcher at the Division Communication Theory and Media Effects, Institute for Media and Communication Studies
  • 2015 to 2017: Master’s degree Media and Political Communication (M.A.) at Freie Universität Berlin
  • 2014 to 2018: Student assistant and tutor for statistics at the Division Media Analysis/Research Methods, Institute for Media and Communication Studies
  • 2011 to 2015: Bachelor’s degree English Philology and Media and Communication Studies (B.A.) at Freie Universität Berlin

Winter term 2019/20

  • BA - Seminar 28562: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung
  • BA - Seminar 28624/28625: Medien und Populismus: Europäische Perspektiven (with Barbara Pfetsch)

Summer term 2019

  • BA - Seminar 28562: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

Winter term 2018/19

  • BA - Seminar 28561(a): Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

  • BA - Seminar 28565(a): Einführung in die empirische Kommunikationsforschung - Schwerpunkt Mediennutzung (with Barbara Pfetsch and David Schieferdecker)

Summer term 2018

  • BA - Seminar 28563: Empirical Communication Research

Summer term 2017

  • Tutorial 28542: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs B

  • Tutorial 28712: Tutorial for Media Research Methods (with Anne Beier)

Summer term 2016

  • Tutorial 28541: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs A

  • Tutorial 28542: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs B

Summer term 2015

  • Tutorial 28543: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs C

  • Tutorial 28546: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs E

Publications

  • Weiß, H.-J., Spittka, E., & Benert, V. (2018). Fernsehvollprogramme 2017 - Informationsangebote. In die medienanstalten (Hrsg.), Content-Bericht 2017. Forschung, Fakten, Trends (S. 97-118). Leipzig: Vistas.
  • Maurer, T., Spittka, E., & Benert, V. (2018). Onlineangebote deutscher Fernsehveranstalter für die Zielgruppe der Millenials. In die medienanstalten (Hrsg.), Content-Bericht 2017. Forschung, Fakten, Trends (S. 25-53). Leipzig: Vistas.
  • Maurer, T., Wagner, M., & Benert, V. (2017). Werben in eigener Sache – Eigen- und Crosspromotion in den deutschen Fernsehvollprogrammen. In die medienanstalten (Hrsg.), Content-Bericht 2016. Forschung, Fakten, Trends (S. 61-84). Leipzig: Vistas.
  • Benert, V., & Beier, A. (2016). Influx of Migrants vs People in Need: A Combined Analysis of Framing and Connotation in the Lampedusa News Coverage. Global Media Journal 6(1), 1-23.

 

Presentations

  • Benert, V. (2019).  The Use of External Sources (URLs) on Twitter: Communication Strategies by the Right-Wing Party Alternative für Deutschland (AfD) in the 2018 German State Elections. Presentation at the Interim Conference of the Political Communnication Research Section of the European Communication Research and Education Association (ECREA), September, 12-13, 2019. Poznań, Poland.

  • Benert, V. (2019). The use of affective communication by right-wing political actors during election campaigns: Analyzing the Twitter communication of the Alternative für Deutschland (AfD) during the 2018 German State Elections in Bavaria and Hesse. Presentation at the Annual Conference of the International Association of Media and Communication Research (IAMCR), July, 8-11, 2019. Madrid, Spain.

  • Benert, V., Wagner, M., Spittka, E., & Beier, A. (2018). Im Schatten der grossen Drei? – Eine quantitative Inhaltsanalyse gesellschaftlich relevanter Themen in der Berichterstattung der SRG SSR. Presentation at the Annual Conference of the Swiss Association of Communication and Media Research. April, 12-13, 2018. Lugano, Switzerland.
Logo_IMS