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Vivien Benert, M.A.

Vivien Benert_Portrait
Image Credit: David Ausserhofer (2019)

Division Communication Theory and Media Effects

Institute for Media and Communication Studies

Department of Political and Social Sciences

Researcher

Address
Garystr. 55
Room 163
14195 Berlin

Office hours

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  • Since 02/2019: Researcher in the research group 15 "Digitalisation and the Transnational Public Sphere" at the Weizenbaum Institute

  • Since 02/2018: Researcher at the Division Communication Theory and Media Effects, Institute for Media and Communication Studies

  • 2015 to 2017: Master’s degree Media and Political Communication (M.A.) at Freie Universität Berlin

  • 2014 to 2018: Student assistant and tutor for statistics at the Division Media Analysis/Research Methods, Institute for Media and Communication Studies

  • 2011 to 2015: Bachelor’s degree English Philology and Media and Communication Studies (B.A.) at Freie Universität Berlin

Summer term 2023

  • BA - Seminar 28535: Inhaltsanalyse

  • BA - Seminar 28561: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

Winter term 2022/23

  • BA - Seminar 28561: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

  • BA - Seminar 28623: Vom Hashtag zum Netzwerk: Praktische Grundlagen der Netzwerkanalyse

Summer term 2022

  • BA - Seminar 28562: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

  • BA - Colloquium 28892b: Bachelor-Colloquium Empirische Kommunikationsforschung

  • MA - Colloquium 28892: Master-Colloquium Empirische Kommunikationsforschung

Winter term 2021/22

  • BA - Seminar 28562: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

Summer term 2021

  • BA - Seminar 28561: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

  • BA - Seminar 28621/28622: Transnational und partizipativ? Europäische Öffentlichkeit durch Soziale Medien (with Barbara Pfetsch)

Winter term 2020/21

  • BA - Seminar 28562: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

  • BA - Seminar 28563: Empirical Communication Research

Winter term 2019/20

  • BA - Seminar 28562: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

  • BA - Seminar 28624/28625: Medien und Populismus: Europäische Perspektiven (with Barbara Pfetsch)

Summer term 2019

  • BA - Seminar 28562: Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

Winter term 2018/19

  • BA - Seminar 28561(a): Einführung in die empirische Kommunikationsforschung

  • BA - Seminar 28565(a): Einführung in die empirische Kommunikationsforschung - Schwerpunkt Mediennutzung (with Barbara Pfetsch and David Schieferdecker)

Summer term 2018

  • BA - Seminar 28563: Empirical Communication Research

Summer term 2017

  • Tutorial 28542: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs B

  • Tutorial 28712: Tutorial for Media Research Methods (with Anne Beier)

Summer term 2016

  • Tutorial 28541: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs A

  • Tutorial 28542: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs B

Summer term 2015

  • Tutorial 28543: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs C

  • Tutorial 28546: Statistik für KommunikationswissenschaftlerInnen, Kurs E

  • Transnationalization and Europeanization

  • Political communication and social media (especially for the 2019 European elections)

  • Public sphere and network public sphere

Publications

  • Benert, V., & Pfetsch, B. (2022). Europäische Öffentlichkeit unter dem Einfluss von Digitalisierung und Politisierung. In I. Borucki, K. Kleinen-von Königslöw, S. Marschall & T. Zerback (Hrsg.), Handbuch Politische Kommunikation (S. 363-380). Springer.

  • Heft, A., Pfetsch, B., Voskresenskii V., & Benert, V. (2022). Transnational issue agendas of the radical right? Parties’ Facebook campaign communication in six countries during the 2019 European Parliament election. European Journal of Communication. First published online. https://doi.org/10.1177/02673231221100146

  • Spittka, E., Benert, V., Wagner, M., & Fiechtner, S. (2022). Wie viel Schweiz steckt im Schweizer Fernsehen? Eine Analyse struktureller und inhaltlicher Bezüge im Fernsehprogrammangebot der SRG SSR. Studies in Communication Sciences, 22(2) 1-20. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2022.02.004

  • Benert, V. & Pfetsch B. (2020). Europäische Öffentlichkeit unter dem Einfluss von Digitalisierung und Politisierung. In I. Borucki, K. Kleinen-von-Königslöw, S. Marschall, & T. Zerback (Hrsg.), Handbuch Politische Kommunikation, Springer/VS. DOI: 10.1007/978-3-658-26242-6_27-1

  • Weiß, H.-J., Spittka, E., & Benert, V. (2018). Fernsehvollprogramme 2017 - Informationsangebote. In die medienanstalten (Hrsg.), Content-Bericht 2017. Forschung, Fakten, Trends (S. 97-118). Leipzig: Vistas.

  • Maurer, T., Spittka, E., & Benert, V. (2018). Onlineangebote deutscher Fernsehveranstalter für die Zielgruppe der Millenials. In die medienanstalten (Hrsg.), Content-Bericht 2017. Forschung, Fakten, Trends (S. 25-53). Leipzig: Vistas.

  • Maurer, T., Wagner, M., & Benert, V. (2017). Werben in eigener Sache – Eigen- und Crosspromotion in den deutschen Fernsehvollprogrammen. In die medienanstalten (Hrsg.), Content-Bericht 2016. Forschung, Fakten, Trends (S. 61-84). Leipzig: Vistas.

  • Benert, V., & Beier, A. (2016). Influx of Migrants vs People in Need: A Combined Analysis of Framing and Connotation in the Lampedusa News Coverage. Global Media Journal 6(1), 1-23.

Presentations

  • Pfetsch, B., Heft, A., & Benert, V. (2021). Same, same, but different? Explaining the issue agendas of right-wing parties in Europe. Presentation at the 26th World Congress of the International Political Science Association (IPSA), July, 10-15, 2021. Virtual  Conference.

  • Pfetsch, B., Benert, V., & Heft, A. (2021). Right-wing mobilization on the ground? National multipliers and transnational mediators of right-wing orientations during the 2019 EP elections on Twitter. Presentation at the Interim Conference of the Political Communnication Research Section of the European Communication Research and Education Association (ECREA), March, 26-27, 2021. Virtual Conference.

  • Heft, A., Pfetsch, B., Vroskesenskii, V., & Benert, V. (2020). Transnationalization of the Radical Right? A Comparative Analysis of Shared Issue Agendas during the 2019 EP Election Campaign in Six Countries. Presentation at the 70th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), May, 20-27, 2020. Virtual Conference.

  • Benert, V. (2019).  The Use of External Sources (URLs) on Twitter: Communication Strategies by the Right-Wing Party Alternative für Deutschland (AfD) in the 2018 German State Elections. Presentation at the Interim Conference of the Political Communnication Research Section of the European Communication Research and Education Association (ECREA), September, 12-13, 2019. Poznań, Poland.

  • Benert, V. (2019). The use of affective communication by right-wing political actors during election campaigns: Analyzing the Twitter communication of the Alternative für Deutschland (AfD) during the 2018 German State Elections in Bavaria and Hesse. Presentation at the Annual Conference of the International Association of Media and Communication Research (IAMCR), July, 8-11, 2019. Madrid, Spain.

  • Benert, V., Wagner, M., Spittka, E., & Beier, A. (2018). Im Schatten der grossen Drei? – Eine quantitative Inhaltsanalyse gesellschaftlich relevanter Themen in der Berichterstattung der SRG SSR. Vortrag auf der Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienforschung. 12-13. April, 2018. Lugano, Schweiz.

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