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The political economy of e–mobility. An analysis on the potentials and obstacles in the transformation to a sustainable transport policy in Germany and the European Union

Institution:

Environmental Policy Research Centre

Funding:

Fritz Thyssen Foundation

Term:
Nov 01, 2017 — Apr 30, 2021
Telephone:
+49 30 838 58628 and +49 30 838 56689

Project Description

In the last years, numerous technical, social and political impulses have been set for an expansion of electro-mobility. The technological progress of providers such as Tesla, the introduction of quotas for electric vehicles as in China, the so-called “diesel affair” or the imposed ban on new registrations of combustion engines in some European countries create a tremendous pressure on the automobile manufacturers for innovating. In addition, lifestyles and demands for mobility are changing and self-driving cars are being tested. The transformation towards a more electro-mobility based transport system is therefore linked to competing interests and differing values. Furthermore, it is also associated with other social developments such as digitalization.

The research project aims to gain an integral, politically and economic well-founded understanding of the dynamics of change towards e-mobility in Germany and Europe. In doing so, conflicts in Germany and at a European scale will be analyzed and interdependencies in the European multi-level system identified. In analyzing conflicts over the transformation of transport systems, special attention will be given to the security of resource policy in socio-technological change. To establish this link, Neo-Gramscian perspectives are combined with the approaches of the Global Value Chain (GVC) and the Global Production Network (GPN).

 


Publications

Articles in edited volumes


Contributions in journals

  • Haas, Tobias (2020): From Green Energy to the Green Car State? The Political Economy of Ecological Modernisation in Germany, in: New Political Economy, https://doi.org/10.1080/13563467.2020.1816949.
  • Schütt, Mariana; Haas, Tobias (2020): Corona und Mobilität. Eine Einschätzung zu den Auswirkungen des Konjunkturpakets, in: Prokla 200, 545-552.
  • Haas, Tobias; Marx, Dirk (2020): Schöne neue E-Mobilitätswelt? Anmerkungen zum geplanten Bau der Tesla-Fabrik in Brandenburg, in: politische ökologie 161, 124-127.
  • Herberg, Jeremias; Haas, Tobias; Oppold, Daniel; Schneidemesser, Dirk von (2020): A Collaborative Transformation beyond Coal and Cars? Co-Creation and Corporatism in the German Energy and Mobility Transitions, in: Sustainability 12 (8). Online verfügbar unter: https://publications.iass-potsdam.de/rest/items/item_6000057_1/component/file_6000058/content.
  • Brunnengräber, Achim (2020): Zum E-Auto gezwungen. Über die Zurückhaltung der deutschen Automobilkonzerne in der sozial-ökologischen Transformation, in: Ökologisches Wirtschaften 2.2020, 30-33.
  • Haas, Tobias (2019): Die politische Ökonomie der Energie- und Verkehrstransformation, in: Der moderne Staat: dms; Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management 12, 2, 266-281.
  • Brunnengräber Achim (2019): Unter Strom. Die deutsche Automobilindustrie im Strukturwandel zur E-Mobilität, in: Sozial. Geschichte Online 25, 81-101.
  • Brunnengräber, Achim (2019): Das E-Auto steckt im Stau. Probleme beim Übergang zur Elektromobilität, in: politische ökologie 156, 130-133.
  • Brunnengräber, Achim; Haas Tobias (2018): Vom Regen in die Traufe: die sozial-ökologischen Schattenseiten der E-Mobilität, in: GAIA 27/3 (2018), 273-275.
  • Haas, Tobias (2018): Das Ende des Autos wie wir es kannten? Automobile Subjektivitäten im Wandel? In: Prokla 193, 545-559.


Other Contributions

  • Haas, Tobias; Wissen, Markus (2020): Automobiler Konsens am Ende? Wie die Linke bestehende Risse vertiefen könnte. In: Luxemburg. Online verfügbar unter: https://www.zeitschrift-luxemburg.de/automobiler-konsens-am-ende-wie-die-linke-bestehende-risse-vertiefen-koennte/.
  • Haas, Tobias; Richter, Ina (2020): Der Verkehr - das Sorgenkind der Klimapolitik, in: Politikum: Analysen, Kontroversen, Bildung 6(2), 46-53.
  • Haas, Tobias; Sander, Henrik (2019): Die Europäische Autolobby. Eine kritische Analyse zum Einfluss der Industrie. Rosa-Luxemburg-Stiftung, Brüssel. Online verfügbar unter: https://de.rosalux.eu/fileadmin/user_upload/Autolobby-DE-WEB.pdf.
  • Haas, Tobias; Jürgens, Isabel (2019): VW begrünt? Der Kampf ums Automobil, in: Blätter für deutsche und internationale Politik 9/2019, 13-16.
  • Brunnengräber, Achim; Zimmer, Fabian (2019): Digital in den Stau? Warum die Digitalisierung die nachhaltige Mobilitätswende nicht zwingend beschleunigt, in: Jahrbuch Ökologie 2019/20.
  • Haas, Tobias (2018): Verkehrswende und Postwachstum – die Suche nach Anknüpfungspunkten. Working/Paper 04/2018 der DFG-Kollegforscher_innengruppe Postwachstumsgesellschaften, Jena. Online verfügbar unter: http://www.kolleg-postwachstum.de/sozwgmedia/dokumente/WorkingPaper/WP+4_18+Haas.pdf.
  • Brunnengräber, Achim (2018): COP 24: Klimapolitische Parallelwelten. Der Verkehr und die UN-Klimakonferenz in Katowice, in: Informationsbrief Weltwirtschaft & Entwicklung (W&E), Luxemburg, 3. Dezember 2018.
  • Brunnengräber, Achim; Haas Tobias (2017): Die falschen Verheißungen der E-Mobilität, in: Blätter für deutsche und internationale Politik 6/2017, 21-24.