Springe direkt zu Inhalt

Dr. Markus Lange

lange_markus

Research Associate

Address
Garystraße 55
Room 310
14195 Berlin

Vita


Major research fields

  • Economic Sociology, especially in the field of finance
  • Sociology of Emotions
  • Sociology of Risk
  • Qualitative research methods


Affiliations

German Sociological Association, Section Economic Sociology of the German Sociological Association, European Sociological Association

  • „Methodik und Theorie der neueren Wirtschaftssoziologie“, Institut für Sozialwissenschaften, Humboldt-Universität zu Berlin, winter term 2015/2016
  • „Europe in crisis and economic sociology", Institute of Sociology, Freie Universität Berlin, summer term 2020

  • Lange, M./von Scheve, C. (2020): Valuation on financial markets. Calculations of emotions and emotional calculations. In: Current Sociology. Online first [10.1177/0011392120913086].
  • Lange, M. (2019): Affekt, Kalkulation und soziale Relation. Ungewissheitsarrangements beim Finanzmarkthandel. Dissertation manuscript pre-published at Freie Universität Berlin.
  • Lange, M. (2018): Risiko und Emotion im Turnus. Beobachtungen von Geldpolitik im Finanzmarkthandel. In: J. Beyer/C. Trampusch (Eds.): Finanzialisierung, Demokratie und Gesellschaft. KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 70 (Sonderheft 1), S. 367–389.
  • Lange, M./von Scheve, C. (2018): Emotionen als Form der Koordination beim Handel mit Zahlungsversprechen im Investmentbanking. In: Beyer, J./Senge, K. (Eds.) (2018): Finanzmarktsoziologie. Entscheidungen, Ungewissheit und Geldordnung. Wiesbaden: Springer VS. 47–66.
  • Lange, M. (2016): Zur induktiven Beobachtung von Finanzmärkten. Ein „Risk Event“ und der Handel mit Zahlungsversprechen. In: Kapeller, J./Pühringer, S./Hirte, K./Ötsch, W.O. (Eds.) (2016): Ökonomie! Welche Ökonomie? Stand und Status der Wirtschaftswissenschaften. Marburg: Metropolis. 173–193.
  • Lange, M. (2013): PhD Description: Emotions, calculations and social relations as uncertainty arrangement of economic action in investment banking. In: ESEEN Economic Sociology Newsletter 14 (3). 66–67.
  • Lange, M./von Scheve, C. (2012): Wie fühlen sich Zahlungsversprechen an? Impressionen aus den digitalen Emotionsratgebern der Finanzbranche. In: Metelmann, J./Beyes, T. (Eds.) (2012): Die Macht der Gefühle. Berlin: University Press. 67–85.