Dr. Julian Maitra

Arbeitsstelle Kommunikationspolitik/ Medienökonomie
Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft
Gastwissenschaftler
Adresse
Garystraße 55
Raum 207
14195 Berlin
Raum 207
14195 Berlin
Telefon
Homepage
- 07/2025 - heute: Postdoktorand, Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, FU Berlin, gefördert durch ein Stipendium des Schweizerischen Nationalfonds (SNF)
- 06/2021 – 06/2025: Oberassistent, Departement für Kommunikations- und Medienforschung (frankophone Abteilung), Universität Freiburg (Schweiz)
- 2021: Promotion in Sozialwissenschaften (Dr. rer. pol, Doktoratsprogramm Organisation und Kultur), Universität St. Gallen
- 2013-2017: Arbeit als Journalist in Berlin
- 2013: M. A. in Business Innovation, Universität St. Gallen
- 2009: B.A. in Volkswirtschaftslehre, Universität St. Gallen
- Universität Freiburg (2021-2025):
- Bachelorstufe: VL Medienökonomie, Quantitative Forschungsmethoden (Einführung in die Datenanalyse mit R), Proseminar (Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten)
- Masterstufe: Analyzing Social Media (Intro to computational methods: web scraping, text mining, etc.)
- Betreuung von Studienabschlussarbeiten
- Universität St. Gallen (2018):
- Masterstufe: Kurs Kultur und Technik: Wie Algorithmen unser Denken und Handeln transformieren
- Aktuelles SNF-Projekt (2025-2027): Quality journalism on Instagram and TikTok? Analyzing public service media news values, publishing strategies, and audience engagement in the social media attention economy. Link#mce_temp_url# zum Projekt
- Generelle Forschungsinteressen: Rolle sozialer Medien als Informationsplattformen, digitaler Journalismus, Computational Communication Science
- Ansar, A., & Maitra, J. (2024). Digital Diaspora Activism at the Margins: Unfolding Rohingya Diaspora Interactions on Facebook (2017–2022). Social Media + Society, 10(1). http://www.doi.org/10.1177/20563051241228603
- Maitra, J., & Hänggli, R. (2023). Who speaks and who is heard on Facebook? Political mobilization and engagement patterns of partisanship and gender in Switzerland’s direct democracy. Journal of Quantitative Description: Digital Media, vol. 3. http://doi.org/10.51685/jqd.2023.008
- Maitra, J. (2021). Journalistic authorship from the print to the digital era: How patterns of authorial agency, authority, and signature survive and thrive in the era of social media, analytics, and news automation. [Doctoral dissertation, University of St.Gallen]. Link to full text
- Tandoc, E.C., Cheng, L., & Maitra, J. (2021). Analysing News Values in the Age of Analytics. In: M. Temmerman, M., & J. Mast (Eds.) News Values from an Audience Perspective (pp. 81-93). Palgrave Macmillan. http://doi.org/10.1007/978-3-030-45046-5_5
- Maitra, J. (2020). Shakespeare’s verified Facebook Page: How authorship patterns survive and thrive in the digital sphere. In V. Kaufmann (Ed.), Kodex 10/2020: Im Digitalen Jenseits der Literatur (pp. 111-128). Harassowitz. Link to full text
- Tandoc, E.C., Jr. & Maitra, J. (2019). Audience Measurement. In T.P. Vos, F. Hanusch, D. Dimitrakopoulou, M. Geertsema-Sligh, & A. Sehl (Eds.), The International Encyclopedia of Journalism Studies (pp. 1-9). http://doi.org/10.1002/9781118841570.iejs0047
- Tandoc, E. C., & Maitra, J. (2018). News organizations’ use of Native Videos on Facebook: Tweaking the journalistic field one algorithm change at a time. New Media & Society, 20(5), 1679-1696. http://doi.org/10.1177/1461444817702398

