Springe direkt zu Inhalt

Prof. Dr. Margreth Lünenborg

Prof. Dr. Margreth Lünenborg

Journalism Studies

Professor

Address
Garystr. 55
Room 275
14195 Berlin

Office hours

Office hours during holiday 2021

August 16th, 11am / September 2th, 1pm / September 27th, 9am

Please contact the secretary Claudia Hübner to make an appointment: journalistik@fu-berlin.de.

Vita

  • March 2009 - Present: Professor of Journalism Studies at the Institute for Media and Communication Studies and Director of Institute for Journalism, FU Berlin
  • 2008 Professor of Media and Communication, University of Siegen
  • 2005 - 2008 Visiting Professor, Department of Journalism Studies, Institute for Media and Communication Studies, FU Berlin
  • 2004 - 2005 Visiting Professor, Institute for Media and Communication, University of Vienna
  • 2005 Visiting Professor, Media and Communication, University of Siegen
  • 2005 Habilitation at University of Dortmund, Department of Cultural Sciences, venia legendi for the subject area of Journalism Studies (Habil. Thesis: Journalism as Cultural Process)
  • 2002 - 2004 DFG Habilitation Scholarship Holder
  • 1998 - 2001 Assistant Professor, Institute for Communication and Media, University of Leipzig, Supervisor of the Uni Radio mephisto
  • 1996 - 1997 Spokeswoman of the Ministry of Women, Youth and Housing, Province Schleswig-Holstein
  • 1996 Doctorate at Institute for Media and Communication Studies, FU Berlin (Doctoral Thesis: Female Journalists in Europe)
  • 1990 - 1996 Professional Journalist, main focus on radio broadcasting (SFB, editorial department Zeitpunkte and ORB, today rbb) and print (Freitag)
  • 1992 - 1996 Hans Boeckler Foundation Doctoral Scholarship
  • 1986/87 Professional Journalism Training at the Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), Essen
  • 1984 - 1990 Academic Studies in Journalism and Spatial Planning, University of Dortmund

Affiliations

Research Areas

  • Journalism Research
  • Genders/Diversity Structures in Journalism and the Public Sphere
  • Cultural Studies and Media Research
  • Migration and Media
  • Hybrid Media Constucts

Current Projects

Finished Projects

Complete list of all publications.

Monographies

Editorial Work

Journal Articles

Book Chapters

  • Lünenborg, Margreth (2016): Boulevardisierung im Journalismus. In: Meier; Klaus/Neuberger, Christoph (eds.): Journalismusforschung: Stand und Perspektiven. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, pp. 319-338.

  • Margreth Lünenborg 2016. Journalismus als kultureller Diskurs. In: Martin Löffelholz/Liane Rothenberger (Hg.): Handbuch Journalismustheorien. Wiesbaden: VS Springer, S. 325-338.

  • Lünenborg, Margreth (2014): Schwarze Witwe. In: Hüsch; Anette (ed.). Netz. Vom Spinnen in der Kunst. Bielefeld: Kerber Verlag. pp. 86-88.

  • Klaus, Elisabeth; Lünenborg, Margreth (2013): Das Gendering internationaler Mediensysteme. In: Barbara Thomaß (ed.): Mediensysteme im internationalen Vergleich. 2. Auflage. Konstanz/München: UVK Verlagsgesellschaft, pp. 199-219.

  • Lünenborg, Margreth (2013): Boulevardisierung im Journalismus. In: Klaus Meier, Christoph Neuberger (eds.): Journalismusforschung. Stand und Perspektiven. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, pp. 207-220.

  • Lünenborg, Margreth (2012): Boulevardjournalismus. In: Andeas Dörner, Ludgera Vogt (eds.): Unterhaltungsrepublik Deutschland. Medien, Politik und Entertainment. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, pp. 264-278.

  • Fürsich, Elfriede; Lünenborg, Margreth (2012): Wissensproduktion 'On The Run'. Über die (Un-)Möglichkeit mobiler Forschung und Forscherinnenkarrieren. In: Tanja Maier, Martina Thiele, Christine Linke (eds.): Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht in Bewegung. Forschungsperspektiven der kommunikations- und medienwissenschaftlichen Geschlechterforschung. Bielefeld: transcript, pp. 193-207.

  • Lünenborg, Margreth; Linke, Christine; Konrad, Lisa; Fritsche, Katharina; Flecke, Stefan (2012): Geschlecht und Ethnizität in audiovisuellen Medien. Methodologische und methodische Herausforderungen intersektionaler Medieninhaltsanalyse. In: Tanja Maier, Martina Thiele, Christine Linke (ed.). Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht in Bewegung. Forschungsperspektiven der kommunikations- und medienwissenschaftlichen Geschlechterforschung. Bielefeld: transcript. pp. 99-114.

  • Lünenborg, Margreth (2012): Beiträge im Lexikon: Boulevardisierung, DLM, Dokumentarspiel, Feature, Fensterprogramm, Fernsehshow, Fernsehspiel, Fiction, Format, Genre, Hörspiel, Interview, Jingle, Kinofilm im Fernsehen, Kommentar, Live-Sendung, Magazin, Moderation, Nachricht, Narration, Public Journalism, Regionalprogramm, Reportage, Serien, Sportberichterstattung, Talkshow, Trailer, Vollprogramm. In: Günter Bentele, Hans-Bernd Brosius, Otfried Jarren (eds.): Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft. 2., überarbeitete und erweiterte Auflage. Wiesbaden: Springer VS. Übersicht pp. 399.

  • Klaus, Elisabeth; Lünenborg, Margreth (2012): Cultural Citizenship. Participation by and through Media. In: Elke Zobl, Ricarda Drüeke (eds.): Feminist Media. Participatory Spaces, Networks and Cultural Citizenship. Bielefeld: transcript. pp. 197-212.

  • Lünenborg, Margreth; Röser, Jutta (2012): Geschlecht und Macht in den Medien – ein integratives Forschungsdesign. In: Margreth Lünenborg, Jutta Röser (eds.): Ungleich mächtig. Das Gendering von Führungspersonen aus Politik, Wirtschaft und Wissenschaft in der Medienkommunikation. Bielefeld: transcript. pp. 5-36.

  • Lünenborg, Margreth; Maier, Tanja (2012): „Kann der das überhaupt?“ Eine qualitative Textanalyse zum Wandel medialer Geschlechterrepräsentationen. In: Margreth Lünenborg, Jutta Röser (ed.): Ungleich mächtig. Das Gendering von Führungspersonen aus Politik, Wirtschaft und Wissenschaft in der Medienkommunikation. Bielefeld: transcript. pp. 65-126.

  • Lünenborg, Margreth; Maier, Tanja (2012): „Wir bemühen uns die Gesellschaft adäquat abzubilden.“ Geschlechterkonstruktionen durch den Journalismus. In: Margreth Lünenborg, Jutta Röser (ed.): Ungleich mächtig. Das Gendering von Führungspersonen aus Politik, Wirtschaft und Wissenschaft in der Medienkommunikation. Bielefeld: transcript. pp. 173-202.

  • Lünenborg, Margreth; Töpper, Claudia (2012): Inszenierung von Sexualität und Nacktheit in Castingshows und Reality-Soaps. In: Martina Schuegraf, Angela Tillmann (eds.): Pornografisierung von Gesellschaft. Konstanz: UVK. pp. 115-124. Online version.

  • Lünenborg, Margreth (2012): Das Geschlecht des Journalismus. Gender Studies und Journalistik. In: Beatrice Dernbach, Wiebke Loosen (eds.): Didaktik der Journalistik. Wiesbaden: pp. S. 79-89.

  • Lünenborg, Margreth; Töpper, Claudia (2012): Skandalisierung in Castingshows und Coachingsendungen. In: Daniel Hajok, Olaf Selg, Achim Hackenberg (eds.): Auf Augenhöhe? Rezeption von Castingshows und Coachingsendungen. Konstanz: UVK. pp. 179-192.

  • Lünenborg, Margreth; Martens, Dirk 2012. Skandalisierung im Reality-TV. Strategien und Erscheinungsformen 2000-2009. In: die medienanstalten (Hg.): Programmbericht. Fernsehen in Deutschland. Vistas: Berlin. S. 128-144. Online version.

  • Lünenborg, Margreth; Maier, Tanja (2011): Zur medialen Sichtbarkeit von wirtschaftlichen Spitzenkräften. In: Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (ed.): Aktionärinnen fordern Gleichberechtigung – 2011. Erhöhung des Frauenanteils im europäischen Kontext. Berlin. pp. 43-49.

  • Bach, Annika; Lünenborg, Margreth (2010): Der Abschied vom furchtlosen Helden – Zum Wandel des Berufsbildes von Kriegs- und KrisenreporterInnen. In: Martina Thiele, Tanja Thomas, Fabian Virchow (eds.): Medien-Krieg-Geschlecht. Affirmationen und Irritationen sozialer Ordnungen. Wiesbaden: VS. pp. 323-344.

  • Lünenborg, Margreth; Röser, Jutta; Maier, Tanja; Müller, Kathrin (2010): Gender Analysis of Mediated Politics in Germany. In: Tonny Krijnen, Claudia Alvares, Sofie van Bauwel (eds.): Gendered Transformations. Theory and Practices on Gender and Media. Bristol: Intellect. pp. 57-77. (with J. Röser, T. Maier, K. Müller)

  • Lünenborg, Margreth 2009. Politik auf dem Boulevard? Eine Einführung aus geschlechtertheoretischer Perspektive. In: Dies.: Politik auf dem Boulevard. Die Neuordnung der Geschlechter in der Politik der Mediengesellschaft. Bielefeld: transcript. pp. 7-21.

  • Lünenborg, Margreth 2009. Geschlechterordnungen und Strukturen des Journalismus im Wandel. In: Dies. (Hg.): Politik auf dem Boulevard. Die Neuordnung der Geschlechter in der Politik der Mediengesellschaft. Bielefeld: transcript. pp. 22-43.

  • Lünenborg, Margreth; Röser, Jutta; Maier, Tanja; Müller, Kathrin; Grittmann, Elke (2009): ‚Merkels Dekolleté’ als Mediendiskurs. Eine Bild-, Text und Rezeptionsanalyse zur Vergeschlechtlichung einer Kanzlerin. In: Margreth Lünenborg (ed.): Politik auf dem Boulevard. Die Neuordnung der Geschlechter in der Politik der Mediengesellschaft. Bielefeld: transcript. pp. 73-102.

  • Lünenborg; Margreth (2008): Journalismus als Welterzählung: Journalistische Kulturen zwischen Hybridität und Entdifferenzierung. In: Oliver Hahn, Roland Schröder (ed.): Journalistische Kulturen. Köln: von Halem. pp. 125-149.

  • Lünenborg, Margreth (2007): Journalismus als Unterhaltung - Unterhaltung als Journalismus. In: Armin Scholl, Rudi Renger, Bernd Blöbaum (ed.): Journalismus und Unterhaltung. Theoretische Ansätze und empirische Befunde. Wiesbaden: VS. pp. 67-86.

Journalistic Contributions

Other Publications

  • Lünenborg, Margreth (2014/15). Verzerrungseffekte im Peer-Review. In: Aviso 59, Winter 2014/15, S. 6.

  • Lünenborg, Margreth (2014). Medienvielfalt, anders: Junge Migrant/inn/en in den Journalismus. Evaluation des Studienprogramms der Heinrich-Böll-Stiftung. Heinrich-Böll-Stiftung: Berlin.

  • Lünenborg, Margreth 2005: Öffentlichkeit und Geschlecht. In: gender…politik…online. Online version.

MedienLabor
Logo_Affective_Societies